här var det minsann livat!
det är svårt att inte ta till sig alla anklagelser personligt och att inte bli berörd av det här. ja, vi har nog alla dåligt samvete just nu och jag ber härmed även om ursäkt. vi må ha handlat fel och vi har nu haft "krismöte" över telefon och försöker göra någonting åt det. det är svårt, för hur vi än vrider och vänder på saker och ting ser vi ett missnöje som kan uppstå.
vi har därmed kommit fram till att vi skriver ett par alternativ vi har diskuterat så får ni erangerade elever vara med och bestämma (eller komma med helt nya förslag på hur vi ska göra)
1. vi raderar alla fjäskpoängen från de nuvarande tävlingspoängen så att det blir rena poäng från tävlingar. för att inte fjäskpoängen ska ha varit förgäves gör vi det till en helt annan tävling där man istället vinner någonting annat (om det är möjligt)
2. vi slutar med fjäskpoäng från och med nu men nuvarande poängställning får vara kvar och tävlingarna fortsätter.
3. vi slutar med både studenttävlingar och fjäskpoäng (vi röstar självklart nej och hoppas på att även ni gör det!)
och angående studentävlingen igår har vi en alternativ lösning som låter såhär:
istället för att alla grenar läggs samman till en i slutändan beroende på sekunder så gör vi så att för varje vunnen gren får man 3 poäng för bäst tid, 2 poäng för nästbäst tid och slutligen 1 för sista plats. och alla grenarna läggs sen samman till en slutsumma. det här skulle betyda att ledarskap får poäng för ballonggrenen.
poängställningen skulle därmed bli såhär:
irländsk julafton:
SP06l med en tid på 01.28 får 3 poäng
SP06k med en tid på 01.36 får 2 poäng
ES06m med en tid på 01.38 får 1 poäng
ballong:
SP06l får 3 poäng
ES06m får 2 poäng (då de klarade att smälla 2 ballonger)
SP06k får 1 poäng
kex:
ES06m med en tid på 01.20 får 3 poäng
SP06k med en tid på 01.23 får 2 poäng
SP06l med en tid på 01.32 får 1 poäng
halstabletter:
SP06k med en tid på 00.17 får 3 poäng
ES06m med en tid på 00.18 får 2 poäng
SP06l med en tid på 00.22 får 1 poäng
äpple och mjöl:
SP06k med en tid på 00.06 får 3 poäng
SP06l med en tid på 00.25 får 2 poäng
ES06m med en tid på 00.26 får 1 poäng
SP06k slutpoäng: 11
SP06l slutpoäng: 10
Es06m slutpoäng: 9
alltså skulle detta betyda att SP06k fortfarande vann och får 20 poäng
SP06l kom istället tvåa, men får fortfarande 15 poäng
och ES06m kom istället trea och får istället 10 poäng
det betyder alltså att poängställningen skulle se ut såhär:
SP06k: 268 p
ES06m: 264 p
SP06l: 256 p
NU ÄR DET ALLTSÅ UPP TILL ER, VAD TYCKER NI?!
DET HÄR ÄR BARA ALTERNATIV FRÅN VÅR SIDA,
så ni musikelever som läser och blir förbannade - resonerar vi helt fel så säg då ifrån!
om ni inte märker det nu, så försöker vi bara göra rätt för oss!
era ord tar hårt
/ Sandra
Jättebra lösning till tävlingen. Det handlar ju om att få förtjänta poäng, att det ska gå till på ett rättvist sätt och detta är helt klart bra alternativ.
Jag tycker också att det här är en jättebra lösning, det ska ju liksom vara på lika vilkor. Jag tycker att förslag nr 2 är ett bra alternativ :) ..
Alternativ två!
Jag håller med mina klasskamrater om alternativ 2. Jag skulle gärna vilja se oss som enda poängtagare på ballong-grejen då vi faktiskt var de enda som genomförde det...
Men det är absolut en bra och rättvis lösning på problemet som det är just nu!
MEN.. med tanke på att vi inte har särskilt mkt tävlingar och att det är väldigt få poäng som skiljer mellan vinnarna och de andra i tävlingarna gör alternativ 2 det I PRINCIP omöjligt att gå om den ledande klassen. visst, inget är omöjligt men i princip.. ja, omöjligt
jag ändrar mig till alt. 1. Om det är okej :)ursäkta krånglet^^
Jag röstar klart och tydligt på alternativ 1. Och jättebra lösning av problemet! SP06L förtjänade poäng för ballongerna med tanke på att vi faktiskt klarade det. Bra lösning!
alternativ 1, helt klart. vilket visar på att man inte bryr sig om fjäskpoängen och att man vill kämpa för vinsten utan dessa. anledningen till att man fjäskar är ju för att alla andra gör det, hade inte vi gjort det hade vi ju inte heller haft en chans även fast vi gjort excellent från oss på tävlingarna. Det andra var också en bra lösning, ballonggrenen klarades ju faktiskt av någon så!
Altenativ 1 !
Detta är ju (tro det eller ej!) en lek. Och i den leken har vi av tidigare spelregler och vinnarglöd engagerat oss för att samla så mycket poäng vi kan genom t.ex. sånger, tårtor och grupper på facebook (vilket vi inte är ensamma om) alla har lika villkor, och det är upp till varje klass hur MYCKE de vill lägga ner och "offra". Så ta inte bort fjäskpoängtävlingen, de e ju kuuuul :D
Keep on singing /Melody es06m
Jag tycker att lösningen med att räkna varje gren för sig i 5 kampen är det sätt att räkna på som är mest rätt. Grenarna tar olika lång tid att göra så att därför räkna ihop alla sekunderna i slutet skulle ge ett orätt resultat. Man kan vinna flest grenar men sen ha "otur" på en gren och därav få flest sekunder och kanske till och med förlora i slutändan TROTS att man ändå vann flest grenar!
Jag tycker att det är tråkigt att det ska behöva bli såhär. Naturligtvis beror det delvis på att att det hade varit bättre för min klass om det skulle slutat som det var tänkt, men framförallt så tycker jag att det är helt oacceptabelt hur folk har skrivit till er.
Ballongdelen i studenttävlingen fick ju ledarskap dessutom extrapoäng för, jag förstår inte vad som gick att klaga på, jag tyckte ni löste det hur bra som helst! Jag tycker inte att ni ska ta bort fjäskpoängen! Det är ju som sagt så att man får välja hur mycket tid man vill lägga på det, så det är upp till var och en!
/Hanna Es06m